[MANUFAKTURA] Podsumowanie roku 2014

Początek roku to czas postanowień, ale również podsumowań. Ponad dwieście wydarzeń, 24 nowe restauracje i butiki – rok 2014 był dla Manufaktury czasem pełnym pozytywnej energii.  

Niegdyś bramy zakładów Izraela Poznańskiego codziennie przekraczały setki robotników. Dziś goszczą one odwiedzających, których przyciąga kipiąca życiem, pełna atrakcji Manufaktura. Sam tylko rynek był w minionym roku areną ważnych wydarzeń z życia miasta m.in. – Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Pikniku Niepodległościowego i wielkiego sylwestrowego pokazu sztucznych ogni. Tutaj spotyka się świat mody, kultury i biznesu. To przestrzeń prezentacji uznanych projektantów oraz wschodzących gwiazd wybiegów, ale również miejsce warsztatów i pikników rodzinnych.

Moda, technologie i kuchnia z czterech stron świata

Minione 12 miesięcy przyniosło wiele zmian w Manufakturze. Przy rynku pojawiły się nowe restauracje, a ofertę galerii handlowej powiększyły salony marek, które do tej pory nie były obecne w Łodzi. Należą do nich Imperial Fashion i włoski Albione. W roku 2014 goście kompleksu mogli skorzystać także z oferty najnowocześniejszego w kraju oddziału mBanku oraz pierwszego w Polsce połączonego salonu Samsung i Orange. Do grona najemców Manufaktury dołączyła sieć Eurofirany, oferująca akcesoria do domu, oraz prestiżowe sklepy i butiki, m.in. Hour Passion, Gerry Weber, Italian Fashion, Top Secret, Kubenz, a także streetwearowy 7store. Otwarta została również pralineria Neuhaus, oferująca oryginale belgijskie czekoladki. Manufaktura gościła w tym roku kilka sklepów w formacie pop-up, wśród nich marki Rush, Hector & Karger, Kędziorek, a także finalistów programu „Project Runway” – Jakuba „Jacoba” Bartnika, Macieja Sieradzky’ego oraz Lilianę Prymę. Warta uwagi jest powiększająca się oferta restauratorów. Orientalne restauracje MeiMei i Thai Wok, francuska French Potato, nowoczesna Bawełna, bistro Szpulka, tradycyjne Rajskie Jadło, swojskie Coś Dobrego, pełne słodkości Lodomania i Bubbleology oraz PanKejk oferujący naleśniki na 40 sposobów to nowe punkty na gastronomicznej mapie Łodzi, które szybko zaskarbiły sobie serca gości.

Nowoczesna fabryka sukcesu

W swojej współpracy z najemcami Manufaktura sięgała po sprawdzone formaty oraz inspirowała nowe działania. Ogromną popularnością cieszyły się dwie edycje nocnych zakupów – wiosenna akcja przebiegała w magicznej atmosferze pokazów iluzjonistycznych, natomiast jesienna była powiązana z odbywającym się w tym czasie tygodniem mody. Co ważne, w październikowym wydarzeniu promowani byli nie tylko najemcy z branży modowej. – Każdego roku powiększamy imprezę o kolejne elementy, dostosowując jej program do trendów w marketingu – mówi Monika Długosz-Łempicka, Dyrektor Marketingu Manufaktury. – Do współpracy przy 9. edycji zaprosiliśmy również marki z branży kosmetycznej, gastronomicznej, rozrywkowej i „interior design”. W efekcie powstała akcja „Lifestyle w ruchu”, czyli seria performance’ów w przestrzeni galerii handlowej Manufaktury, które w nietypowy sposób przedstawiły ofertę handlową marek. Pomysł nawiązuje do idei „żywych witryn”, lecz zaproponowane przez nas happeningi bazowały na interakcji i zaangażowaniu gości.

Nowym formatem współpracy z najemcami była również lutowa akcja „Fifty fifty”, do której zaproszeni zostali restauratorzy oraz obiekty sportowe i kulturalne mieszczące się w kompleksie. W ramach wydarzenia klienci zaangażowanych najemców mogli skorzystać ze zniżek sięgających 50%. Jego efekty przerosły założenia i pozwoliły zwiększyć liczbę gości odwiedzających Manufakturę w tym okresie o ponad 20% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.

W 2014 r. doceniono stale doskonalony system zarządzania oraz działania proekologiczne Manufaktury. Audytorzy BREEAM po raz kolejny przyznali jej certyfikat Excellent w zakresie Building Management oraz podwyższyli stopień wyróżnienia do tego samego poziomu w kategorii Asset Rating. W ten sposób, pod względem proekologiczności, Manufaktura stała się najlepiej ocenianym obiektem znajdującym się w zabytkowych budynkach w Polsce. – Już w fazie koncepcyjnej projekt Manufaktury uwzględniał wykorzystanie proekologicznych rozwiązań – mówi Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury. – Po dwóch latach od ostatniej oceny odnotowaliśmy wzrost punktacji w każdym obszarze biorącym udział w procesie certyfikacji. W kategorii Asset Rating uwzględniane są m.in.: komfort użytkowników, zużycie energii, gospodarka wodno-ściekowa, zarządzanie odpadami, wykorzystanie terenu oraz innowacyjność.

Wraz z nadejściem wiosny przygotowano udogodnienia dla rowerzystów, takie jak: szatnia i 154 nowe miejsca postojowe. W kwietniu natomiast rozpoczęła się budowanowoczesnego i ekologicznego 3-kondygnacyjnego parkingu. Inwestycja warta ponad 5 mln euro zakończyła się w listopadzie, kiedy goście obiektu po raz pierwszy mogli skorzystać z blisko 400 nowych miejsc postojowych. W tym roku został także otwarty taras widokowy usytuowany na dachu dawnej wykańczalni fabryki Poznańskiego, gdzie obecnie mieści się Muzeum Fabryki. Z usytuowanej na wysokości 16 metrów platformy można obejrzeć niemal wszystkie budynki, które tworzą dzisiejszy kompleks.

Bijące serce wydarzeń

Manufaktura stanowi centrum wydarzeń artystycznych, sportowych i kulturalnych. Latem na rynku pojawia się plaża, natomiast zimą odwiedzający mogą korzystać z uroków lodowiska. Dzięki utworzeniu strefy kibica w czasie Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn goście Manufaktury mogli wspólnie przeżywać sukcesy naszych reprezentantów oraz obserwować mecze najlepszych drużyn świata. Emocji sportowych dostarczały także zawody rozgrywane na terenie kompleksu. W 2014 roku odbyły się tu między innymi Puchar Polski w Beach Soccerze, turnieje koszykówki ulicznej, tenisa plażowego, amatorskie mistrzostwa jazdy figurowej oraz zmagania skimboardingowe „Red Bull Skim It!”. Rynek Manufaktury był także areną rywalizacji siatkarzy w ramach  rozgrywek Plaży Open. Sportowcy walczyli o punkty kwalifikacyjne do Mistrzostw Polski w Siatkówce Plażowej.

Kalendarz wypełniały również wydarzenia artystyczne i kulturalne. Wystawa Grand Press Photo 2014, 9. już edycja Manufaktura Fashion Week, Festiwal Ognia, koncert brytyjskiego multiinstrumentalisty Matthew Herberta oraz kolejna odsłona Manu Summer Jazz Sundays, imprezy na stałe wpisanej do kalendarza melomanów, to tylko niektóre z nich. Z okazji 8. urodzin Manufaktury na scenie pojawił się Kazik z Kultem, Mezo oraz Raz Dwa Trzy. Tysiące gości mogło też posłuchać Edyty Górniak, De Mono i DJ-a Adamusa w ramach koncertu Lata ZET i Dwójki. Fani muzyki, mody, fotografii czy tańca bez trudu mogli znaleźć w kalendarzu interesujące wydarzenia.

Do najważniejszych imprez trzeba także zaliczyć obchody roku Jana Karskiego, urodzonego w Łodzi, legendarnego kuriera AK. Obejmowały one spotkanie z reżyserem Sławomirem Grünbergiem, premierę fragmentów jego filmu „Karski i władcy ludzkości”, wystawę muzealną oraz grę miejską. Współorganizatorami wydarzeń były Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, Muzeum Miasta Łodzi oraz Muzeum Fabryki, natomiast patronat nad projektem objęły Muzeum Historii Polski oraz Miasto Łódź. Również Piknik Niepodległościowy z udziałem wojska, grup rekonstrukcyjnych i służb mundurowych sprawił, że Manufaktura stała się centrum wydarzeń kształtującym tożsamość Łodzi.

Kompleks był także główną areną 22. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Tutaj odbyły się pokazy i koncerty oraz nad rynkiem rozbłysło “światełko do nieba”. Z kolei połączony z obchodami 10. rocznicy wstąpienia Polski do UE, Piknik Funduszy Europejskich, był okazją do zapoznania się z projektami wykorzystującymi unijne wsparcie. Odwiedzający mogli uzyskać praktyczne porady dotyczące pozyskiwania środków z funduszy wspólnotowych oraz za pomocą interaktywnego teleportera przenieść się do miejsc, które dzięki ich wykorzystaniu zmieniły się nie do poznania. W czasie wydarzenia na scenie można było podziwiać gwiazdy muzyczne, takie jak: Wilki, Normalsi czy Pajujo.

Zwieńczenie roku stanowiła wielka loteria „WYGRANE – ZAPA(R)KOWANE” powiązana z otwarciem nowego parkingu. Główną nagrodą było indywidualne, oznakowane miejsce postojowe na rok z samochodem Lancia Ypsilon z limitowanej serii Elefantino w komplecie.

W 2014 roku Manufaktura rozszerzyła swoją obecność w mediach społecznościowych. W przeciągu 12 miesięcy fanpage Manufaktury na Facebooku polubiło kolejnych 37 468 użytkowników. Na Instagramie utworzono profil Manufakturalodz, który pod koniec roku miał 1700 obserwatorów, a posty prezentujące ofertę najemców oraz najbardziej urokliwe ujęcia kompleksu uzyskały ponad 28 700 polubień. Dużym sukcesem był konkurs Łódź You Love organizowany na platformie Instagram. Polegał on na publikowaniu zdjęć miasta otagowanych hasłem #lodzyoulove. Jego kolejne odsłony cieszyły się coraz większym zainteresowaniem, a hashtag stał się ważnym elementem łódzkiej społeczności internetowej i marką samą w sobie.

Info: Rzecznik Manufaktury | Zdjęcie tytułowe: Marcin Jurkiewicz